Skrivandet är för mig ett viktigt arbetsredskap men också en hobby jag kan ta med mig överallt, var jag än är. Jag mår allra bäst när jag har en bok eller ett skrivprojekt på gång. Att en sen kväll eller en tidig morgon få ta fram kollegieblock och en penna, eller kanske sätta mig med datorn i knät känns fantastiskt. Det är som att gå in i en annan värld eller åtminstone ett helt annat rum. Ofta kan jag släppa det som finns omkring mig. Och så lever jag för en stund helt i det jag skriver.

Så här långt har det blivit sju böcker. Den allra första var en självbiografi som kom ut strax efter det att jag prästvigdes som tjugosjuåring, nummer två och fyra var ungdomsromaner och nummer tre och fem berättelseböcker eller andaktsböcker. Tillsammans har dessa böcker tryckts i mer än 100.000 exemplar. Flera av dem är också översatta till danska och norska. Tyvärr är alla dessa fem slut på förlaget men några av dem går kanske att hitta på antikvariat.

De två senaste däremot finns fortfarande att köpa: ”Djupare under ytan” är också en andaktsbok med 52 berättelser, en för varje vecka under året. Den senaste boken är en deckare jag skrivit tillsammans med min barndomsvän; kriminalkommissarie Torbjörn Åhgren. ”Döden vid Vättern” eller ”Medan staden sover”.

Om änglar kunde tala

När jag var klar med ”Vägen genom” kände jag att jag väldigt gärna ville fortsätta skriva. 

Samtidigt jobbade jag med ungdomar. Både nu och då fick jag frågor som handlade om viktiga saker i deras liv. Det kunde ha att göra med självbild och självförtroende, om att hitta sin livsuppgift och vilken utbildning eller jobb man skulle välja, om det går att veta ifall den man är ihop med verkligen är den ”rätte” och hur man i så fall får denna relation att hålla. Andra frågade om hur man kunde vara säker på att Gud fanns och att Kristendomen verkligen är sann. Eller hur man gjorde för att växa som kristen, hur bön och bibelläsning fungerade. Jag fick frågor kring sexualitet, någon undrade om Guds ledning och hur man kan veta vad som är Guds vilja med ens liv. Kort sagt, massor av frågor som rörde det kristna livet och hur det är att vara ung. 

Med många av dessa frågor som grund växte långsamt berättelsen fram. Den handlade om en kille som hette Frank. Han växte inte upp i ett kristet hem men när han sedan blev kristen ställdes han inför många av de frågor som hans kristna kamrater tyckte var självklara. 

När man skriver en bok behöver man nog ha en tänkt läsare eller målgrupp. Jag skrev för 17-åringar. Det betydde att jag kunde ta upp en hel del ganska komplicerade frågeställningar och problem. Samtidigt visste jag att 17-åringar sällan läser vidare ifall det inte är en tillräckligt intressant och spännande historia. För mig var detta en viktig sporre. Jag ville skriva en så rafflande berättelse att sidorna vände sig själva. Samtidigt ville jag ta upp så viktiga och ärliga frågor att det också gav något för själen och för livet. Jag arbetade med ”Om änglar kunde tala” i sju år. Aldrig på heltid utan bara som en slags hobby under tidiga morgnar och sena kvällar. Var jag än befann mig hade jag alltid med mig ett kollegieblock med några scener från Franks liv. Skrivandet blev min ständiga följeslagare och vän.

En spännande sak jag snart upptäckte var hur mycket research som faktiskt krävdes. Frank utbildade sig till läkare, blev neurokirurg och flyttade till Afrika. Visserligen hade jag arbetat en del år på sjukhus, jag hade varit med om både operationer och obduktioner men jag var inte läkare och definitivt ingen neurokirurg. Och jag hade aldrig varit i Sudan. Parallellt med skrivandet fick jag läsa ganska många böcker i kirurgi och allmänmedicin, sätta mig in i en hel del av de frågeställningar Frank brottades med. Jag fick läsa Afrikaskildringar och böcker om Sudan. Och jag rådfrågade åtskilliga läkare, Afrikamissionärer och teologkollegor. Också detta var en spännande del av skrivandet.   Till en början var förlaget ganska tveksamma när de fick mitt tjocka manuskript. Att ge ut en ungdomsroman på närmare 400 sidor. Vågade man det? Läste verkligen ungdomar böcker? Självklart visste inte heller jag ifall boken skulle fungera, men den gjorde faktiskt det. ”Om änglar kunde tala” kom ut 1996. Den har tryckts om tio gånger och getts ut i mer än 35.000 ex. Och många, många har berättat för mig vad boken fått betyda … 

Alexandra

Det finns nog ingen bok jag känt en så stark inre maning att skriva som Alexandra. Så många gånger har jag fått frågor om de andra religionerna. Hur de förhåller sig till varann och vad man ska tänka när man möter en muslim eller en hindu. Jag insåg snart att något behövde sägas i detta ämne och gradvis började jag också förstå att en av de som borde säga något nog ändå var jag. 

Jag ville skapa en vacker historia, låta en person som inte visste särskilt mycket om religion nyfiket och naket möta alla de olika världsreligionerna. Därför skapade jag Alexandra Kantoni. Hon växte upp på Lidingö utanför Stockholm. Alexandras föräldrar var inte alls intresserade av religion, flickan var varken döpt eller konfirmerad. Alexandras föräldrar jobbade mycket och var sällan hemma. Det var däremot hennes nio år äldre bror. Ända sedan Alexandra var sex år gammal hade han utnyttjat henne sexuellt. Övergreppen fortsatte långt upp i tonåren. Detta skapade så oerhört mycket av skuld, skam och hat. När Alexandra var arton fick hon beskedet att magvärken som plågat henne en tid orsakades av cancer. Läkarna opererade men då var det redan försent. Alexandra fick veta att hon bara hade ett antal månader kvar att leva. 

I det läget hörde Alexandra talas om en eremit som levde högt uppe bland Himalayas berg. Eremiten bodde på 4500 meters höjd i Anapurnaområdet och ryktet sa att eremiten kunde utföra extraordinära mirakler. Eftersom läkarna i Sverige inte kunde göra något mer beslutade sig Alexandra för att gripa halmstrået. Hon ger sig iväg till Nepal och träffar eremiten. Denne utför någon sorts ritual på henne. Riktigt vad som händer vet nog ingen, men Alexandra känner sig botad. Samtidigt har Alexandra fått känna stillheten och friden uppe bland bergen. Hon inser att bergen, vidderna och vinden ger henne någonting som hon aldrig upplevt förut. Därför ber hon eremiten att få stanna. 

Man kan givetvis inte stanna hos en eremit. Då är han ju ingen eremit längre. Ändå får Alexandra faktiskt göra det. Eremiten har ett annat eremitage lite längre norrut som han själv beger sig till. Alexandra får stanna kvar. I tystnaden och stillheten uppe bland bergen upplever Alexandra friden och kraften i de ändlösa vidderna. Aldrig hade hon varit i närheten av några sådana känslor förut. Hon känner sig trygg, hon känner sig fri. Och hon känner sig frisk. Men tiden går. Gradvis kommer en vag känsla av oro, en sorts inre rastlöshet. När eremiten kommer ner för att se till Alexandra börjar hon ställa frågor som eremiten inte riktigt känner sig bekväm med. Därför rekommenderar han att Alexandra ska söka upp ett hinducenter i Indien. Han ber henne tala med Mata Ana. 

Alexandra lämnar eremiten. På vägen till Indien snubblar Alexandra över ett buddhistkloster. Hon stannar där en tid, får undervisning av ledaren i klostret och munkarna lär henne meditera. När hon sedan når hinducentrat visar Mata Ana på några av de närmast ändlösa djupen i hinduisk religion. På centrat träffar Alexandra också en muslimsk kille som erbjuder henne att följa med till en Koranskola i Syrien. Alexandra gör det, möter professorn på skolan, hör hans föreläsningar och hon får lära sig arabiska. Hon får till och med göra vallfärden ner till Mecka. Efter ytterligare en tid gör sig sjukdomen ändå till känna. Alexandra återvänder till Sverige och hamnar på Karolinska sjukhuset i Stockholm. Där möter hon en koptisk läkare från Egypten. Denne berättar för Alexandra om sin kristna tro. 

På så vis får Alexandra möta primitiv urreligion hos eremiten i Nepal, hon får se levande buddhism genom munkarna och hinduism hos Mata Ana vid Gangesflodens strand. Och hon får lyssna till föredrag av professorn på Koranskolan i Syrien. Slutligen möter hon också kristendomen genom den koptiske läkaren på Karolinska sjukhuset. 

När Alexandra kommit så långt på sin resa gör hon sina reflektioner, drar slutsatser av allt det hon varit med om. Och som alltid går Alexandra sin egen väg …

Alexandra gjorde en både lång och i många bemärkelser hissnande resa. För mig var arbetet med boken också en lång och hissnande resa. Den tog mig åtta år att skriva. Som research läste jag ganska många böcker, jag reste till både norra och södra Indien, var i Syrien och Mellanöstern. Och självklart på Lidingö och Karolinska sjukhuset. Jag fick anledning att prata med massor av människor från så många olika bakgrunder. Frågeställningarna kring boken var för mig nödvändiga att ställa. Tillsammans med Alexandra har också jag gjort en mycket lång resa. Jag är tacksam för allt jag lärde mig under den resan. Och jag vet att många av de som läst boken ”Alexandra” fått göra en liknande resa.

Djupare under ytan

Andaktsboken ”Under ytan” kom ut när jag varit präst i tio år. Där samlade jag ihop berättelser och bilder jag använt mig av under min första tid som präst. Efter ytterligare tio år kom ”Under ytan II” ut. Då hade jag samlat på mig ännu fler berättelser. Båda böckerna bygger på samma koncept: 52 berättelser, en för varje vecka under året. Till detta knyts sex bibelord. Eller i ”Under ytan II”: bibelord, samtalsfrågor, psalmverser, böner och citat.

Så gick det ytterligare tio år. Då förklarade förlagsredaktören på Verbum att de inte tänkte trycka ”Under ytan” och ”Under ytan II” mer. Istället bad de mig skapa en ny andaktsbok med berättelser där jag fick plocka det jag ville från de båda andra böckerna och samtidigt foga in en del nya. Detta skulle bli ”Djupare under ytan”. 

Ungefär en tredjedel av berättelserna jag valde kom från ”Under ytan”, en tredjedel från ”Under ytan II” och en tredjedel var nya berättelser som inte varit tryckta förut. Samtidigt skrev jag om alla berättelserna, gav dem ett litet fräschare språk och kanske också en ny inramning.

Till varje berättelse skulle jag också välja sex bibelord. Det kan man givetvis göra på olika sätt. Jag valde att läsa igenom hela Bibeln från pärm till pärm med penna i hand. Och så markerade jag tänkbara bibelcitat. För mig blev det ett spännande och oerhört viktigt arbete. På nytt insåg jag hur fantastisk Bibeln är, hur många underbara texter som finns. Och hur mycket Bibeln faktiskt har att säga in i vår tid. Jag fick också välja en bön till varje berättelse hämtad från den rika skattkammare som värkts fram av människor genom hela kyrkohistorien. 

Resultatet av allt detta blev alltså ”Djupare under ytan”, tänkt att läsas som en andaktsbok med en berättelse för varje vecka under året och ett bibelavsnitt per dag. Men det är också en bok man kan läsa högt ur – eller göra till sin och själv berätta – på samlingar i kyrkan, hemma eller på andra ställen där man tycker att berättelser passar.